Senaste tiden!

Mycket har hänt på senaste tiden!

Jag skall bli mamma! Jag och Andreas har nu velat skaffa barn tillsammans under en tid och vissa saker som skola började se sitt slut så det bestämdes att detta vill vi uppleva tillsammans :)
Beräknad födsel blev för oss slutet av maj/början på juni. Först hade vi datumet 31 maj men efter ultraljudet så flyttades vi fram till den 6 juni.
Vi ville även veta könet på våran lilla ängel och barnmorskan vid ultraljudet verkade väldigt säker på sin sak och letade upp det lilla stället för att berätta för oss att det var en liten pojke som skulle hamna i våran famn :)
Så nu när man var på ultraljudet och fick höra att det skulle bli en liten pojke kom även nån glädjetår.
Men det här med att inse att man ska bli mamma har man faktiskt inte förstått riktigt än heller. Man känner att det rör på sig nere i magen och magen växer men fortfarande känns det på något sätt overkligt :)

   
 
Våra ultraljudsbilder :)


Dock så har jag ju märkt att våran lilla kille nere i magen tar ibland alla mina krafter och jag blir nästan utan. Inte så att jag har någon smärta av något slag utan bara att jag inte kan ta ut mig som jag bruka, fysiskt sätt. Därför har man väl insett lite mer och mer efter varje helg nu i vinter när man ställt sig på startlinjen och när man inte kunnat presterat som man tycker att man borde kunnat gjort. Men har iaf hittills ställt upp i fyra stycken, nästan fem lopp denna vinter. Har också kunnat köra en del olika intervaller i början av graviditeten men senare vid vecka 23-24 så tog det plötsligt stopp. Efter den tiden har det inte blivit intervaller men har iaf kunnat åka skidor och sprungit i A1-A2+ tempo. Har alltså kunnat hålla igång fysiskt hela tiden och hoppas att det fortsätter så. Det känns iaf som om att detta är möjligt :)

Nedan kommer lite beskrivning om loppen som jag hunnit med i vinter förutom träningen :)


Våffelrännet 10 km (graviditets-vecka.21)
Ja jag valde att åka den kortare distansen denna helg. Hade kvällen innan gått ut med att vi skulle bli föräldrar. Valde den kortare distansen för att jag innerst inne hade väl tankarna att ta det lugnare denna vinter p.g.a. graviditeten men loppet gick hyffsat ändå för att vara första riktiga klassiska passet och första tävlingen. Visst hade det kunnats kapas lite mer på tiden, men tog det väldigt lugnt i starten och jobbade mig framåt allt eftersom. En liten miss jag gjorde var att snubbla uppför när jag skulle små-springa om en uppför så jag ramlade och råkade ge mig själv en liten smäll med staven. Så där tappade jag den placeringen bland herrarna tyvärr. Tiden landade iaf på 00:38:29 och gav en 1:a placering i Damer 10 km.


Södra Berget Runt 20 km. (graviditets-vecka.23)
Även denna helg valde jag att åka den kortare distansen, 20 km (21 km enl. GPS har jag minne utav). För här var ju den längsta distansen 2 varv runt Södra Berget som skulle bli 40 km. Det vart ett hyffsat lopp även denna helg. Började bra med lite kuperat men sen när det vart mycket nedförs så tappade jag tyvärr den klungan jag låg i och fick därav byta klunga. Hade lite sämre glid än de övriga som jag åkte runt ikring. Åkte med säsongens nya skidor och hade inte riktigt mätt ut spannet på dem ordentligt så vallade lite på ett ungefär. Sedan på slutet av loppet är ungefär de sista 4,5-5 km som bara är uppför mot mål. Vid ca 2-3 km kvar till målet fick jag släppa och ge en liten lucka pga. minskad ork. Krafterna räckte näästan hela loppet. Tiden slutade på 01:16:32 och gav en 4:e placering i Damer 20 km.


Medelpad Classic Ski 20 km (graviditets-vecka.25)
Åkte loppet på 20 km denna dag. Började lugnt och åkte rätt kontrollerat till ca 10 km gränsen, när en chock kom. Inga krafter varken i huvud, armar och ben hade jag kvar. Fick stanna upp på skidorna och stå stilla en stund tills jag sakta kunde börja glida vidare. Fick tillbaka lite krafter och kunde åka på nån kilometer till innan det kom ännu en sådan kraftlös-period. Hann med tre sådana perioder under loppet tyvärr. Lilla killen i magen tog verkligen all min energi denna dag. Men det ska han såklart. Bara jag som får ta smällen ibland nu hädan efter och känna mig lite trött pga det. Det är väl detta som alla menar med att man ska lyssna på kroppen, min kropp sa ifrån och bad mig att vila. Tråkigt och besviken var jag när jag kom i mål. Men så är det ju när man vet att man klarar av så mycket bättre egentligen. Men huvudsaken att våran lilla kille mår bra och det råder det ingen tvekan om att han inte gör. Ingen smärta från min sida utan det är bara att jag plötsligt blir så fruktansvärt trött så jag åker som en pinne och inte orkar ens böja på knäa. Ja.. den hemska sluttiden landade på 01:26:02 och gav en 5:e placering i Damer 20 km.

 
Bild på mig från Medelpad Classic Ski.


Njurunda Runt 22 km (graviditets-vecka.26)
Detta lopp kunde man bestämma sig för att åka ändra 22 km (ett varv) eller 44 km (två varv). Ett lopp som består av en hel del stakning ändå och långa fina slakmotor. Jag valde 22 km såklart eftersom jag fått lite erfarenhet nu av att kanske inte mina krafter räcker för ens 2 mil just nu :) Denna helg bjöd även på dessa kraflösa perioder. Dock kom den första redan vid 8 km ungefär, en till igen vid 10 km (om den nu första hann ens gå över där emellan..). Sedan kom även en till vid ca 16 km. Men faktiskt kändes det lite lite bättre än helgen innan. Även om denna helg inte kändes bra då men. Föret var också lite sämre denna helg, varav lite sämre spår (mjuka och även enbart ett spår ofta som gjorde att kraften försvann ännu mer när man skulle ut i lös-snön och kuta om när man ville passera någon). Ännu en hemsk sluttid på 01:28:51 som gav en 5:e placering i klassen Damer 22 km.


Tjejvasan 30 km (graviditets-vecka.27)
Ja.. Tjejvasan vart mitt "nästan femte lopp" denna vinter. In i starled 1 som gravid i vecka 27 kanske låter lite roligt... Jag ställde mig i mitten ungefär och tog det otroligt lugnt i starten. Men trots det så tog krafterna slut redan efter ca 500 meter denna dag. TRÅKIGT men sant. Jag hade planer på att kliva av vid första väg-övergången men fortsatte i ett oerhört lugnt tempo. Det va väl under några minuter jag kunde staka på lite (på platten och utför) men resten gick saktigare än slow motion. Hade väl bestämt vid redan 500 meter att detta går inte.. Detta är inte roligt när det blir såhär. När man vet vad man kan prestera och när man är en tävlingsmänniska. Så nästa gång jag förståd att jag skulle se Andreas var vid Gopshus, efter dryga 6 km (6,4 km) då klev jag av. Hade även hunnit byta stavar med min syster en kilometer innan Gopshus när jag så sakta gick på sidan av spåren för att inte vara i vägen. Tyckte att hon gott kunde åka med mina lättare stavar än de där blyklumparna. Så den här dagen vart ist att titta på målgången och serva syster lite grann. Tråkigt när man åkt varje år från 2005 (dock ej 2007 pga förkylning men det är ju lite annat). Hade tänkt att jag kunde åka igenom och få ca 10 min sämre tid men hade jag fortsatt så hade jag försämrat mig betydligt mer än så...

Men om man får jämföra sig lite med andra och framför allt en själv (i graviditets-vecka 22-23) så kanske man hade kunnat landat på en 50-60 placering på årets Tjejvasan :) Pepp pepp till nästa år som sagt! Nästa år skall vi komma tillbaka lite starkare och med mer krafter :)


Nästa vinter skall det bli betydligt fler lopp :) Då får våran lilla kille hejja utanför magen ;)

/Therese


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0